Coneix, comprèn i difon l’autisme

Aquest contingut també està disponible en: Español

El diumenge 2 d’abril se celebra el Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme. Amb aquest motiu (i gràcies a l’ajuda de Fundació Guru, Gatea.org i a Autism Speaks) us hem preparat un petit recull de preguntes sobre el tema, ja que només coneixent les coses podem perdre els nostre prejudicis i ajudar a les persones amb autisme a integrar-se molt millor a la societat. En tot cas, això és només una guia indicativa, recordeu sempre consultar a un especialista si creieu que algú del vostre entorn pot tenir autisme.

Des de Grandalla creiem que l’autisme és, sobretot, una manera diferent de percebre el món  i estem convençuts que la diversitat ens enriqueix. Per això us animem a conèixer, comprendre i difondre l’autisme. Preparats? Som-hi!

1. Què és l’autisme?

L’autisme (o trastorn de l’espectre autista) és un trastorn neurològic complex que, generalment, dura tota la vida. És part d’un grup de transtorns coneguts com transtorns de l’espectre autista. Es presenta en qualsevol grup racial, ètnic i social, i és 4 vegades més comú als nens que a les nenes. L’autisme afecta a la capacitat d’una persona per a comunicar-se i relacionar-se amb els altres.

Les alteracions més significatives són:

  • Socialització (alteració social)

  • Comunicació i llenguatge (verbal i no verbal)

  • Repertori d’interessos molt restringit.

També en major o menor mesura es veu afectada la capacitat d’anticipació, flexibilitat i imaginació.

2. Quins són els símptomes d’alerta per detectar l’autisme?

Els trastorns de l’espectre autiste es poden diagnosticar formalment entre els 3 i 6 primers anys d’edat. Per a les famílies alguns dels indicadors més destacables que justificarien una consulta a pediatra o especialista infantil, serien:

  • Aparent sordera. No gira el cap a l’escoltar el seu nom però no obstant escolten altres són que sí són del seu interès.

  • Eviten mirar als ulls.

  • El seu joc acostuma a ser repetitiu i en ocasions alineen joguines o les ordenen de forma ritual.

  • No inicia el joc amb altres nens.

  • Es posa molt nerviós/a i arriba a alterar-se amb canvis de rutina repentins o amb sorpreses inesperades.

  • No assenyala amb el dit per a peticions o per compartir experiències (assenyalar un avió, per exemple).

  • Fa la sensació que comprèn només allò que li interessa.

  • Sembla ignorar completament als nens de la seva edat.

  • Li falta llenguatge i, si el té, sovint és molt repetitiu

  • No fa joc simbòlic (com jugar a que unes fulles són el menjar d’una nina o que unes pedres són cotxes de carreres).

  • No li agraden els canvis de roba, de menjar, d’itineraris o de situacions.

  • Li costa entendre emocions com els enfados i no reacciona  bé a elles.

  • En ocasions tenen moviments repetitius amb les mans, cap, cosa… (estereotipies).

3. Quina és la intervenció més adequadra per l’autisme?

El més desitjable és una detecció primerenca per disposar d’un diagnòstic precoç. Un diagnòstic diferencial és important que destaqui les potencialitats del nen o nena, amb les que més tard treballarà, i que inclogui unes bones orientacions d’intervenció.

Fins el moment, l’enfocament que s’ha demostrat més efectiu és la intervenció psicoeducativa amb programes individualitzats i ajustats al perfil de cada persona i la seva família en el que el nen/a, adolescent o adult/a amb autisme pugui desenvolupar les àrees amb major afectació: comunicació, socialització, llenguatge, joc, desenvolupament cognitiu… assegurant la funcionalitat d’aquests aprenentatges i la generalització a uns altres contextos més naturals.

4. I el Síndrome d’Asperger… hi té alguna cosa a veure?

A nivell col·loquial seguim parlant de Síndrome d’Ásperger per referir-nos a aquelles persones que, si bé es troben dins del Trastorn de l’Espectre Autista, presenten unes característiques especials: utilitzen el llenguatge verbal podent ser molt literals, el seu estil cognitiu és diferent però no existeix discapacitat intel·lectual associada, tenen un pensament lògic, literal i hiperrealista i les seves conductes a nivell social poden ser inadequades.

Leave A Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Translate »